fredag 30 januari 2009

Tona håret

Att tona håret är alltid en chansning för oss med aktiv psoriasis i hårbottnen. Enligt läkarna bör man inte vare sig färga, bleka eller tona. Det bästa är att behålla sin naturliga hårfärg, då utsätter man inte den känsliga hårbottnen för onödiga påfrestingar. Min naturliga hårfärg är den där underbara skandinaviskt-askfärgade, vilket bara är en förskönande omskrivning av råttfärgat. Det är en hårfärg jag absolut inte vill ha. Jag intensivtonar mitt hår, svart.
Det finns dock en del knep för att störa hårbottnen så lite som möjligt. Med lite planering går det fin-fint för mig i alla fall. Jag har en fyradagars grej. Under den perioden pausar jag behandlingen av hårbottnen.

Dag 1. Jag smörjer in barnolja i hela huvudet och knallar runt med det ett par timmar. Duschar sedan ur det med ett snällt shampo.
Dag 2. Jag tonar håret enligt förpckningens anvisning. För att undvika färgfläckar i pannan, nacken och på öronen är det bra att smörja in de områdena med en fet kräm. Det går sedan lätt att få bort eventuella fläckar med en lätt fuktad bomullstuss.
Dag 3. Låt håret vila så färgen får sätta sig ordentligt. 
Dag 4. Springer jag runt med barnolja i hårbottnen igen för att lugna irritationen, sedan återupptar jag behandlingen som vanligt. 

Det här med att knalla och springa runt är naturligtvis blidligt talat. Att till exempel titta på en film eller röja diskbänken under tiden går alldeles utmärkt. 

Självförtroendet verkar vara på väg tillbaka och jag är lite gladare nu. Ikväll ska jag chilla med ett par tjejer från jobbet. Tror det nya läppstiftet åker på.




1 kommentar:

  1. Vad kul med lite ny färg i håret och att självförtroendet är på väg tillbaka!

    SvaraRadera