söndag 14 juni 2009

Sommarhud



Jag tillhör den sortens människor som blir först bränd sedan möjligtvis brun. Så nu har jag tagit betakaroten i ett par månader. Jag tror att jag inte bränner mig lika lätt då.

Hamstrade solskyddsfaktor inför resan. Då jag är milt sagt trött på allt vad kladdiga, klibbiga, feta och tröga smörjor heter så har jag införskaffat SPF på sprayflaska. Toppen för oss som kladdar tillräckligt under vintern.

Har kört med spray SPF några sommrar nu. Min favorit är L'Oréals Solar Expertise. Hela den serien är kanon. Klibbar minimalt och luktar inte så mycket.


Som psoriatiker kan det vara lockande att skippa solskyddsfaktor på fläckarna för att få turboläkning. Många av oss springer dessutom på hudklinikerna under vintern och utesätter oss för skyhöga doser av UVB-strålning. Min uppmaning är: Fuska inte, använd solskydd på hela kroppen. Det räcker med psoriasis vi behöver ju inte dra på oss hudcancer också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar