tisdag 2 juni 2009

Ansikte

Hanna skriver:
"Hej! Jag har själv psoriasis i ansiktet och det är hemskt! Dock får jag inte så märkbart mycket (säger andra) men jag själv pinas varje gång jag kollar mig i spegeln. Jag får mest från näsan och ner mot kindbenen sen har jag även lite i ögonbrynen då och då och lite små torra fläckar här och där. även runt öronen och i hårbotten. har du nått tips på något bra som kan hjälpa det just i ansiktet? Kroppen står jag ut med genom att sola på hud och sen vara ute i solen men ansiktet är verkligen jättejobbigt. Smörjer lite med Mildison och Emovat som innehåller ytterst lite kortison. Men samtidigt är dom krämerna så feta så att man får finnar och dylikt som heller inte är så trevligt. Vore jättegulligt om du hade något tips du kan dela med dig av!! /Hanna"

Jättesvårt tycker jag. Huden i ansiktet är känslig och så olika från person till person. Med all psoriasis är det viktigt med en bra hudvård som grund utöver behandlingar med receptbelagda preparat. Om huden blir torr och irriterad så skapas lätt en "grohärd" där psoriasisen kan få fäste. Så för ansiktet är det är det viktigt med bra produkter för just din hudtyp. En riktigt mild rengöringsprodukt och en bra ansiktscreme är a-o. Att välja make-up av lite högre kvalité kan hjäpa, då de billigare märkena kan irritera huden i onödan.
Det är bara att börja prova sig fram. Men så här fungerar det för mig.


Rengöringscreme:
Jag älskar Babyface från Lush, den rengör snällt med oljor. Tar bort make-up effektivt men skonsamt. Deras Aqua Marina för känslig hud är också bra.
Budgetalternativ kan vara ACOs mild tvättkräm, en oparfymerad rengöring för hela kroppen, fungerar lika bra till ansiktet.

Ansiktscreme:
Jag använder Hemp protection face cream från The Body Shop.

Angående finnar så drabbar det mig jag är för torr i huden, paradoxalt nog. Någon sa att det är för att huden försöker producera talg för fort. Kortisonen jag har till ansiktet heter Locoid kräm 0,01%, jag upplever inte den lika fet som Mildison. (Om du verkligen inte vill ha en fet kortison i ansiktet så har jag ett fusk. Den kutana lösingen jag fått till hårbottnen brukar jag dutta lite av på prickarna i öginbrynen och panna. Tror inte att det är ett bra alternativ under längre perioder men jag upplever att det kan kickstarta läkningen.)

Lycka till Hanna!

1 kommentar:

  1. Hej hej!
    Ja jag får helt enkelt prova mig fram bland alla dessa urval vi har med produkter!
    tack så jättemycket för tipsen på cremer och rengöringsprodukter =)
    Jättebra blogg du har btw, kul att den finns!
    /Hanna

    SvaraRadera