måndag 16 februari 2009

Tatueringar och psoriasis

Min kompis frågade i förra veckan hur mina tatueringar klarade sig nu när jag är så skruttig i eksemet. Samma fråga ställde jag till min vid mitt första besök på hudkliniken när jag fick min diagnos.
Min dåvarande hudläkare var inget fan av tatueringar. Enligt henne skulle man inte tatuera sig what so ewer. Tatueringar är ju så svåra att ta bort. Hon bjöd mig på en moralpredikan á ca tio minuter. Hon hade minsann jobbat med hud i trettio år och hade fått se både det ena och det andra gällande tatueringar. Sedan förklarade hon hur jag skulle agera vid eventuellt införskaffande av citat: "mer vanprydande krafs på kroppen".

Det är viktigt att man inte är i ett skov vid tatueringstillfället. Vi psoriatiker måste vara extremt noga vid efterbehandling av en tatuering. Det gäller att inte skapa en grohärd för eksemet.
Psoriasis sitter i överhuden och tatueringar sitter i underhuden.
En redan läkt tatuering sitter snällt kvar medans psoriasis kan komma och gå ovanför tatueringsfärgen.


3 kommentarer:

  1. Jag har bara hört att man inte kan tatuera sig för om man får psoriasis på tatueringen så förstörs den men då stämmer alltså inte detta? Jag frågade en tatuerare och han sa oxå att de gärna inte tatuerade folk med psoriasis. Mvh //Magda

    SvaraRadera
  2. jag har tatuerat mig och jag har psoriasis och det blir ganska tort helatiden, och huden gör ju så det läker saktare om man har psoriasis.. och min torkar fortfarande efter en gad på 3 veckor..:/

    SvaraRadera
  3. Jag har flera tatueringar och har svår psoriasis. Har aldrig upplevt nått konstigt med tatueringar.80 procent av dom är fria från psoriasis. Och kommer det utslag på tatueringen så är det samma som om det var ren hud. Alltså så försvinner utslagen från tatueringen precis så som på huden

    SvaraRadera