söndag 15 februari 2009

Ringblomssalva


De flesta mjukgörande salvor som går att få på recept innehåller någon slags tillsats som karbamid eller propylenglykol. En 20% propylenglykol kräm är inte så fet och kladdig. En utmärkt mjukgörare för normal eller halvtorr hud. 
5% karbamid salvor är väldigt effektiva vid extremt torr hud. Karbamid har dock en nackdel, är huden som behandlas minsta skadad kommer du att bli varse det. Det svider, som brännnässlor i ca fem till tio minuter efter applicering. Jag är riktigt less på karbamid nu.

Jag rotade igenom badrummet och fann en liten burk handgjord ringblomsalva. Hutlöst dyr om man tänkt smörja hela kroppen. Men ack så snäll och len den var mot mitt skinn. 
Burken tog slut på två dagar, så jag googlade. Om någon annan kan göra Ringblomssalva för hand så borde ju jag klara det med.


Receptet löd:
en del bivax
tre delar mandel-, solros- eller olivolja
Smältes över vattenbad, sedan tillsätts rinblomsolja efter behag.
Bivax finns i färghandeln och olivolja på ica, det största problemet verkar vara att i feburari hitta ringblommor i mammas trädgårdsland. 
Återkommer när jag lyckats.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar