måndag 23 februari 2009

Tvål

Att hitta tvål som är tillräckligt snäll mot huden är ett gissel. Jag har två tips. 
Det första är att hålla utkik efter miljömärkning. Är produkten snäll mot naturen är den oftast snäll mot din hud också. Detta gäller även för shampoo och balsam.
Det andra är att använda fasta tvålar. De innehåller generellt sett betydligt färre kemiska tillsatser än flytande tvål.


På tvålfronten har jag några favoriter från Lush:
  • Ohh La la (se bilden) -luktar som om du har en lavendelodling i badrummet.
  • Deamon in the dark. Svart, grön med doft av skog efter regn. Unisex.
  • Soap Fairy, vet inte hur jag ska beskriva lukten. Gott i alla fall...
Kan inte låta bli att rekommendera Lush balsam Jungle, även detta i fast form. Det får håret att lukta fantastiskt av frukt, skog, jord och godis. Håret blir lätt att reda ut och balsamet irriterar inte hårbottnen.
Lush finns på webben om du inte har dem i din stad.


1 kommentar:

  1. Hej. jag läst om dig i tidningen som kom idag. Du skrev mycket om hår o ansikte. Det är också där som jag tycker att sjukdomen är som jobbigast. För det syns ju hela tiden. Jag har nog inte alls lika svår psoriasis som du men vill ändå tipsa lite om salvor som funkar för min.
    Får jag en fläck i ansiktet använder jag den receptbelagda krämen Pevisone. Säljs i 30g tuber men för mig räcker den länge. Kostar ca 120 kr. Funkar även väldigt bra på intima delar också. Jag smörjer 5-6 gånger sen är det helt bort för en tid.
    Ett bra schampoo som funkar för mig är Matrix Biolace "scalp therapie" mjällschampoo. Har ett till på jobbet men glömt vad det heter. Återkommer om det.
    Äver huvudtaget har jag märkt att min sjukdom blir bättre om jag duschar varje dag och smörjer in med fukt. Återkommer även om namnet på en mycket bra fuktkräm som jag har fått tag då. Använder jag denna fuktkräm varje dag. Slipper jag nu helt att använda den starka davionex salvan som ajg har på recept

    SvaraRadera