torsdag 26 februari 2009

Erotikdödare de luxe

Jag har ränt en del på hudkliniken senaste tiden. Igår var jag inne och fick ytterligare ett kalibad. Denna gång var naglarna lackade i vinrött innan jag åkte in.
Mina smalben vill inte riktigt följa med resten av kroppen i den läkning som kommit igång, så min läkare tyckte vi skulle ta på salvestrumpor. 
Salvestrumpan är en bandagetub indränkt i zinksalva som ska torka ut infektioner. Ovanpå tuben sätter man en hudfärgad linda som ska hålla strumpan på plats och skydda kläder mot zinksalvan. En vecka ska hela kalaset sitta. En vecka!

- Sitter de verkligen uppe så länge? undrade jag
-Oo jaa, de brukar sitta jättebra! Tjejerna kan det här med att linda ben. svarade min läkare och undersköterskan som skulle linda mig nickade instämmande.

Badad, smord och lindad gick jag de 100 meterna till bussen hem. Satt stilla på bussen, så där som man brukar göra. Väl tillbaka i min stad gick jag (utan att vare sig hoppa, skutta eller karatesparka något) ytterligare hela 100 meter hem.
När jag tog av mig skorna upptäckte jag att lindorna låg i en rul vid fotknölarna. Heja!
Jag kilade ned på ICA och köpte säkerhetsnålar, lindade om och så fick H nåla mig. Lindorna har överlevt natten. Bara fem dygn kvar.

Nu sitter jag här trolldegsluktande och billig-brun-utan-sol/smutsfärgad över hela kroppen från kalibadet. Med hudfärgade lindor på smalbenen. Det här måste vara tidernas erotikdödare de lux.
Vet inte riktigt vad som kan piffa upp detta.
Jag stannar nog hemma och läser den här helgen. Tack gode gud för bokrea!



2 kommentarer:

  1. Hej!
    Såg din krönika i Psoriasis tidningen, jättebra. Har själv psoriasis sen 24 år tillbaka - är snart 38.
    Jag har gått igenom alla salvor och krämer som erbjuds av hud + allt annat man hittat på att smörja sig med. Går nu på methotrexate sen 1 år tillbaka pga att jag inte längre tål några salvor. Har lyckats utveckla allergi mot konsenveringsmedel. *finns i ALLT!
    Ska inom kort börja med biologiska läkemedel eftersom methotrexate inte hjälper min artrit - endast såren. Har även ett solarium hemlånad från hud - står och bränner mest varje dag.
    Vet inte vilka produkter du testat mot just klådan i hårbottnen? Men när jag tålde så funkade Fungoral mjällshampo kanon. Idag är Betnovat min bäste vän. =)
    Hälsokostbutikerna säljer Zona, de har en kanonskön och snäll kräm till ansiktet och kroppen. Tja, det var lite tips från mig.
    Sköt om dig! /Helena

    SvaraRadera
  2. Hittade hit idag efter den trevliga artikeln i tidningen. Det var roligt att läsa om dina erfarenheter. Ska definitivt lägga in en länk på min blogg, så fler får veta hur det är att leva med vår sjukdom. Tackar! / Anette psoriatiker sedan 10 års ålder.

    SvaraRadera