fredag 27 februari 2009

Zona

Först ett tack till Helena, Anette och U för era uppmuntrande kommentarer. Det värmer!

Helena tipsar oss om Zona, som finns att köpa på hälsokostbutiker. Hon tycker det är en kanonskön och snäll kräm till ansikte och kropp. Jag har testat Zona i höstas.
Det är en mycket trevlig mjukgörare. Går snabbt in i huden och är intensivt fuktgivande. Känns dessutom lugnande på ilsken hud. Doftar nästan ingenting. 

Jag måste dock utfärda en liten varning: Zona har blivit omskriven i tidningar om att läka psoriasis. Det påståendet används ofta som säljargument av hälsokostkedjorna. En sanning med modifikation om du frågar mig. En sund skepsis är att rekommendera.
Tillverkaren av produkten skriver själv följande om Zona.
"Zona är den enda krämen för problemhud som innehåller det patenterade enzymet Zonase, som har upptäckts och utforkats vid Universitetet i Bergen, Norge, under mer än 20 år. Zonase tar bort döda hudceller utan att skada levande hudvävnad och samtidigt stimuleras tillväxten av ny frisk hudvävnad."


Signaturen U verkar precis som mig vara svag för The Body Shops body-butter-burkar. U använder Brazil Nut, hon tycker den luktar kolapudding. Jag instämmer.

6 kommentarer:

  1. Jag har just upptäckt din blogg genom reportaget om den i psoriasistidningen. Trevligt att någon skriver om det tycker jag. :) Själv använder jag Zona schampoo och tycker att det hjälper lite grann. Det håller iaf nere utslagen så att det inte blir värre. (tror jag)

    SvaraRadera
  2. Jag tycker oliv body butter luktar godast! Känner mig som en prinsessa! Det var längesen jag unnade mig en sån burk, ska nog ta och investera i en snarast!

    SvaraRadera
  3. Patti81@msn.com22 maj 2009 kl. 14:40

    De e så att jag genom en händelse fick reda på att en viss olja som kommer från ett träd kallat Amlur, de här träden växer bara på ett litet område i Morocco och ingen annanstans, Jag är berber, de är ett folkslag som bor i Atlas bergen i Morrocco, Och det är bara där Amlur trädet växer. Mina släktingar som bor där har använt oljan i många hundratals år som en ingrediens i maten samt doppa bröd i.
    Den används också till att smörja huden och har en fantastisk förmåga att reparera och förfinna huden. Amlur oljan är ett av världens sällsyntaste oljor och är mycket svår att få tag i.

    De e så att min familj som bor i en by i Atlasbergen har överskott av Amlur träd och kan producera oljan i mängder. För 3 måndader sen gav jag en liten flaska med Amlur olja till en granne bara för att min mamma sa att det skulle hjälpa, trodde inte mycket på att det skulle fungerar, men jag gav den ändå. Och efter varje gång hon duchade smörjde hon in oljan på hennes psoriasis Och det som förbuffade mig var att efter bara 2 veckor så hörde grannen av sig och sa att olja faktiskt har börjar fungerar. resultatet var nästan chockande för henne och efter 6 veckor var hennes psoriasis helt borta. Och just den oljan hon använde kommer faktiskt från min by i Morroco där min mamma och släktingar framkallar oljan från nötter. Jag vet från resultatet att oljan fungerar mot psoriasis och vill gärna skaffa bevis på det och hjälpa så många som jag kan. oljan är helt organisk och pressas ur nötter.

    Om du är intreserad av att prova denna olja helt gratis, så hör gärna av dig till mig

    Patti81@msn.com

    SvaraRadera
  4. Elisabet, 30+ i Lund2 augusti 2009 kl. 23:54

    Hej, hittade in här via Google, och måste bara säga att Zona varit helt fantastiskt för mig. Har använt det i 10 dagar nu, och nog för att min psoriasis är väldigt lindrig, men den är alltså helt borta nu.
    Jag har efter debuten när jag var 21 - och då hade jag under en kort men jobbig period utslag över hela kroppen och fick gå på ljusbehandling och köra smörjschema med kortison och gudvetallt - "bara" haft utslag vid hårfästet i nacken, enstaka fläckar på armbågarna samt i underlivet. Framför allt det sista har känts både äckligt och tråkigt och jag har inte velat mecka med kortisonpreparat där nere heller.
    Zonas spray för hårbotten i kombination med schampot fick utslagen både i håret och underlivet att lugna sig rejält på bara 2 dagar, och nu efter en dryg veckas användning är huden ljus, slät och helt utan klåda och tjocka fjäll. I princip helt läkt, alltså.
    För mig har det verkligen varit ett litet mirakel, så jag rekommenderar alla att åtminstone prova. Sjukdomsbilden är ju högst individuell, det vet jag, men för mig var det här precis rätt.

    SvaraRadera
  5. Är det bara tjejer som har psoriasis ?
    Jag har det, har alltid haft det.
    Som ni vet är den obotlig samt ärftlig !
    Den kommer & går... Ibland i håret, som är jobbigast då folk tror man har mjäll, men det har jag varit förskonad i 30 år, jag har mest på smalbenen. Zona kom jag i kontakt med för 10 år sedan, det botar inte men efter en bastu / badkar med salt . så fungerar den perfekt. Lite dyr dock.underbart. men detta med

    SvaraRadera
  6. När jag goglar på Zona så kommer endast Z skin repair upp. Är det samma kräm/Salva?

    Har också sökt direkt på Hälsokosts hemsida men det ger inget resultat alls, finns inte. Var köper du/ni denna Zona? Eller finns den inte mer?
    Jag har provat Z skin repair den är bra förutom att man blir vit av den och när krämen torkat på huden ligger smular den sig, och krämen tar inte bort det röda irriterande som jag försöker få bukt med. V H Helén

    SvaraRadera