söndag 23 augusti 2009

Höstrutiner?


Sedan jag börjar arbeta efter semestern är min psoriasis på väg tillbaka i ett rasande tempo. Inte alls kul, dags att bita i det sura äpplet nu och återgå till smörjrutiner, oljebad och hårbottens behandling. Urk!
Slutade med methotrexate då jag glömde den när vi åkte till Grekland i början på sommaren, så jag förlitar mig på salvorna nu. Gillar det inte då det är tidsödslande och kladdigt.
Någon som har ett bra tips på hur man orkar med rutinerna dagligen?

8 kommentarer:

  1. Det finns nog tyvärr ingen genväg eller någon lättare väg. Jag brukar ta lång tid på mig vid smörjningen för att slippa känna att det är stressigt. Lyssna på musik och gå runt i lägenheten.. Började idag med nån psoriasis kräm ifrån Australien, och det som är så bra med den för tillfället är att den inte är det minsta kladdig! Jätteskönt. Luktar knappt något heller.

    Vad är det för oljebad du brukar ta?

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Jag använder helt vanlig badolja i tjugominuterslånga bad. Det får pso-placken att ge med sig, lossna och mjukas upp. Upplever att jag inte spricker lika lätt i huden. Dessutom kommer salvorna åt bättre om man är avfjällad. Letar just nu efter någon trevlig parfymolja att pimpa apotekets (trista men ack så effektiva) badolja med.
    Ska ta till mig ditt tips och lyssna på musik någon dag. På kvällarna brukar jag smörja mig framför teven.

    SvaraRadera
  4. Hmmm. Hjälpte inte methotrexate dig en massa? Varför sluta då. Ska Snart använda det för första gången och givetvis nyfiken på hur det fungerar för andra...
    Intressant o bra blogg :)

    SvaraRadera
  5. cool blogg! har själv psoriasis i hårbotten och på kroppen som inte syns men huden känns som sandpapper. ska helt klart prova att bada i salt och olja. tack för tippset!

    SvaraRadera
  6. Jag brukar smörja mig framför tvn också, enda sättet att få det gjort. Jag jobbar mentalt med att övertala mig själv om hur bra det är att få det gjort varje dag. Nu sen jag slutat plugga så har jag fått in en bra rutin med att sola på väg till jobbet och då passar jag på att njuta av bastubad och tänka att jag är på spa! Detta har gjort att jag nästan längtar dit till min lunga stund.

    SvaraRadera
  7. Du har inte möjlighet att få låna hem UVA-lampa från din hudmottagning då?
    Det gör jag. (Västerås)
    Har man svårt att ta sig till sjukhuset 3 ggr/v för solbehandling kan man få låna hem lampa.
    Betydligt smidigare att stå hemma och sola.
    Jag tål inga salvor pga allergier och står på Methotrexate och sollampa.
    Jag solar 4 ggr i veckan hemma - när det är som värst står jag varje dag.
    Nu sticker jag till Thailand och laddar batterierna under 3 underbara veckor och hoppas och ber att jag ska klara resten av vintern bra.
    God jul!

    SvaraRadera
  8. Ska jag börja med Methotrexate istället för att sola?

    Jag har solat sedan jag var 15 med UVB(har haft några månader/års uppehåll ibland), men i November förra året fick jag sluta eftersom jag inte har varit hos en läkare på några år.

    Mina besvär kom tillbaka kraftigt, så nu fick jag valet om jag ville köra cellgift....

    Jag vet att solningen tar bort alla pso eksem, men jag blev lite nyfiken på tabletterna, för att slippa sola(jobbigt att sola 3 dagar i veckan).

    Jag är dock lite rädd för alla bi effekterna.

    Har du haft några problem med Methotrexate?

    SvaraRadera