söndag 19 april 2009

Lindas kommentar

En ny tjej kommenterade min blogg igår hon delade med sig av sina tips. Tack Linda! Så här skrev hon:

"Jag upptäckte den här bloggen idag när jag googlade information angående tatuering vs. psoriasis. Har en småprickig variant som trivs överallt :)
Min psoriasis är inte speciellt kraftig men ibland kör jag (vad jag tycker är) en dunderbehandling. I vanliga mataffärer så kan man köpa 2-kilos säckar med grovt salt (ca 9 spänn styck). Att bada salt är någonting som visat sig fungera på min psoriasis. Så, tappa upp ett bad och ös ner minst ett kilo salt, njut av ett härligt bad, skrubba bort allt vad flagor heter och sen smörja in sig med Zona (den funkar för mig), det gör susen. Solen är ju också psoriasisinnehavarens bästa vän.

Jag vill även tipsa alla som inte gjort det redan om att anmäla sin psoriasis till sitt försäkringsbolag då man kan få ut ersättning för det. (vet inte hur vanligt det är att människor gör det)

Tack för ett väldigt fint initiativ och lycka till med kureringen!"

13 kommentarer:

  1. Jag skulle vilja veta mer om försäkringstjosandet! Vad rör det sig om för ersättning, invaliditets???

    Tack för en jättefin blogg som stundalts hjälper mitt sinne när världen ter sig alltför grå!

    SvaraRadera
  2. Eftersom tipset var så uppskattat så kan jag tipsa om en grej till :)
    Sova med en tight pyjamas. Min psoriasis blir värre av friktion från kläder och lakan men om man sover med en tight pyjamas på sig så gnuggas inte huden under natten. Om man dessutom smörjer in sig rikligt på kvällen så trillar flagorna bort av sig själv nästa dag.

    Till Andreas: Jag fick en engångssumma. Jag tror det var för medicinsk invaliditet. Viktigt är väl antagligen att man haft samma försäkringsbolag ända sedan man fick sjukdomen. Min psoriasis uppkom genom en förkylning, vet inte om det spelade någon roll för försäkringsbolaget..

    SvaraRadera
  3. Jag blev tipsat av en vän om en sida vårt de sälja olika havssalter med eteriska oljor och en av de är med Palmarosaolja som hjälpa till att min psoriasis läkte ganska bra. Saltet är utan tillsatser, bara Pamarosaolja och havssalt från Italien, jag kan bara rekommendera det saltet. Mina besvär har läkt inom två månader och jag använder saltet tre till fyra gånger per månad när jag båda, hoppas att det hjälpa er också, lyck till! Saltet kan ni hitta under följande adress: http://www.havssalt.se

    SvaraRadera
  4. Tjingelong :)
    hoppas allt är gott med dig o att ni snart får ordning på datorn.
    Kika efter länken till "Always Under Construction…" på min blogg , vill höra vad du tycker...
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  5. Hej! Läste precis ditt inlägg här om att man kan få ersättning från sitt försäkringsbolag om man har psoriasis. Ringde genast till Folksam och pratade med dem om detta, men de kunde inte hjälpa mig med detta. Hur gör man för att få ersättning för att man har psoriasis? Du får gärna maila mig ett svar på: the_belsebub@hotmail.com

    MVH Bella

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det svaret fick jag med då jag inte hade dem som försäkringsbolag då min pso bröt ut för 10 år sedan då jag var minderårig och bodde hemma och gick under min familjsförsäkring... urdåligt att INGEN informerar kring sådana här saker och nu verkar det vara för sent... ledsamt, mycket ledsamt!

      Radera
  6. man kan visst få ersättning

    SvaraRadera
  7. Tjena. Har aldrig hört talas om att man kan få ersättning av försäkringsbolag om man har pso
    Har haft denna sjukdom i 27 år och inte ens pso har upplyst om detta. .skriv gärna mer på din blogg om detta . För är det så ,så kommer försäkringsbolagen att bli nerringda. Ja det är en kass snöstorm att ständigt gå runt i .Brukar säga att jag har varm vinter året om.
    Hälsningar kakan

    SvaraRadera
  8. Testa Carl Fredriks Salva om du vill slippa att cremen ska lukta "sjukhus" Fungerar UltraBra!
    http://carlvonlinne.biz

    SvaraRadera
  9. Hej, Vi tecknade en Grupp-barnförsäkring (sjuk o olycksfall)i Folksam till vår dotter. Hon var 14-15 när hennes psoriasis bröt ut. Anmälde då detta till Folksam för 5-6 år sedan. Då fick hon ett engångsbelopp för "sveda & värk" på 6000 kr o imorgon får vi veta vad slutbedömningen på den medicinska invaliditeten ger. Men den ger ersättning. OBS! För att få ersättning måste man ha haft en SJUK-o Olycksfall tecknad, hemförsäkrning ger inget. Inte vanlig vuxen-olycksfall heller.
    //Maria

    SvaraRadera
  10. Hej!
    Jag har idag anmält min pso till försäkringsbolaget folksam, visste inte att man kunde det fören min arbetskamrat började prata om sånt och puschade mig till att göra en anmälan, hoppas nu på feting ersättning då både behandlingar och läkar besök har en tendens att kosta! jag har nog mer "utslag" än du beskriver men skall testa din metod!
    Ha det gott!

    Petra

    SvaraRadera
  11. Hej. Hoppas ni forstår min svorsk. Jeg er från Norge. Og hadde over 90 % av kroppen dekkad med Psoriasis. Låg 2-3 månader i året på sjukhus. Etter min upplevelse med Lekare i Norge Har jag noll tro igjen på lekare. Da dom inte er ute efter at kurera oss. Vad skulle dom leva av om vi blev friska helt plötseligt?

    Jeg blev til slut så arg av å bli behandlat som en mus som var med i eksperiment. Jeg sa at Ta en titt på hur teknologien har gått framåt på andra hold. Från 60 tallet og fram til idag har det hend en del saker og ting ute i verden. Det har varit framgång og vi har fått nya uppfinningar som gæor livet enklare for folk.

    Vad har ni gjort? Hur långt har ni kommit ? Ni bahandlar fortfaranda PSoriasis med Kortison og immundempanda medisiner !
    Namnet på medisinen har forandrats, men det går på eksakt sama prinsip.

    Om ni inte har hittat nåt som kan kurera det fram til nå, kanskje ni skulle forsöka hitta på nåt nytt. Det her ska jag uten lekar utdanning klara av at hitta ut av.

    Dom log gott.. Ja klar du det du så har du hittat lösningen på det hela.

    Ok, ja när ni inte gör det så måste nån gör det.
    Det tok meg 3 år . Nu er alt borta. Lekarne forstår ingenting. Dom er skolerad i at vi skal inte kurera. VI skal behandla. Så vi kan tjena pengar.

    I norge har vi rettigheter og får stöd från staten 620 kr mnd. Möjligt ni har det samma i sverige.

    Jag har lagit en bok, og jeg kommer at oversetta den til svenske ved en anledning.. Alla kan bli kvitt elendet.. Man måste hitta ut av vad det er som forårsakar utbrott..

    Min blogg er om psoriasis behandling och om min bok. Kom gjerna och ta en titt

    SvaraRadera
  12. Hej!
    Jag vill bara meddela att jag inte ansökt om ersättning förrän nu 10 år efter min psoriasis uppstod då jag aldrig fått information eller haft tanke på att ansöka om ersättning och då var jag minderårig och bodde hemma under min familjs försäkring och pga det har jag idag inte rätt till någon ersättning vilket känns väldigt synd och som en dörr som stängts hårt framför ansiktet vet inte vad man kan göra nu?! Snälla hör av dig om du vet något tips till min blogg:
    levamedpsoriasis.blogg.se
    Tack för att du sprider hur det är att leva med sjukdomen och vill säga villken bra blogg du har!
    Mvh, Jenny

    SvaraRadera